maandag 4 juni 2007

Naar de mis

Luna had vorige week een briefje bij van de godsdienstjuf.
Die nodigde ons uit om naar de misviering te komen op zondag, die speciaal voor de kindjes van het 2de leerjaar werd gehouden. En vermits wij onze kinderen de katholieke leer laten volgen, vonden we dat we toch een beetje consequent moesten zijn en op zijn minst eens moesten gaan kijken hoe het er hier aan toe gaat. Dus, onder luid protest van onze 3 spruiten, want de pistolets moesten even wachten, wij naar de mis in de Corpus Christi Cathedral.
Enerzijds was het grappig om te zien dat zulke dingen over heel de wereld hetzelfde zijn. Het klonk allemaal heel vertrouwd. De priester was een aangename prater van 80, die ons probeerde bij te brengen wat de Heilige Drievuldigheid betekent. Jammer genoeg hadden onze kinderen er niet veel aan (misschien heeft het Engels en het specifieke taalgebruik hier iets mee te maken?) en sloeg de verveling snel toe.

Anderzijds merken we dat mensen hier heel bewust kiezen voor een bepaalde godsdienst en er dan helemaal voor gaan. Voor mij gaat het vooral over de waarden die erbij horen en die kan je toepassen op allerlei manieren. Ik denk dat het ritueel 'misviering' voor mij geen goede toepassing is en dat ik naasteliefde en andere belangrijke waarden liever thuis en in mijn directe omgeving overbreng. (heavy!!!!)

Klein detail: er was geen enkel ander kindje van Luna's klas...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne