woensdag 20 februari 2008

Op school

Deze week werden we op school uitgenodigd voor een kennismaking met de nieuwe juffen/klassen en we zijn onder de indruk.

Rune zit nu in Year 5, heeft een juf met een missie, die er helemaal voor gaat. Haar klas was nog niet helemaal in orde, binnen enkele weken mogen we het resultaat gaan bewonderen. En nee, ze wordt niet herverfd, maar er komen units in de klas, waar de kinderen in groep kunnen werken. Daarnaast staan er 15 computers in de klas, die allemaal in een netwerk zitten en de juf heeft op haar bureau een splinternieuwe Mac staan. Zij houdt ten allen tijde een overview van wat de kinderen doen op de computer en op een groot wit scherm kan ze dan tot 4 schermen van de kinderen tegelijk projecteren, zodat de anderen mee kunnen volgen. Indrukwekkend, echt. Er wordt ook elke week aan een nieuw project gewerkt over allerhande onderwerpen. (QUEST, dat staat voor Question, Uncover, Explain and Share Together). Het start met een vraag over eender wat (bv. hoe ontstaan wolken?) en dan wordt heel de week gezocht naar een antwoord. Op vrijdag wordt dat gegeven, in de vorm van een filmpje, poster, toneel, voordracht, liedje, kortom ook eender wat. Lijkt me geweldig... Er wordt heel veel aandacht besteed aan taal: lezen, schrijven, woordenschat en zinnen vormen. Rekenen blijf ik te gemakkelijk vinden, maar we zullen zien of we Rune daarin wat verder krijgen. Er wordt muziek onderwezen, aan sport gedaan en ze krijgen Frans. Dat blijft een lachertje en daarom ben ik begonnen met Franse les hier thuis, aan de hand van de boeken die het vijfde leerjaar heeft in België. Er gaat ook aandacht naar de jongere kinderen. Een half uur per week krijgt Rune de 'zorg' over 2 kinderen van Year 2, ze gaat dan samen met hen naar de bib om te lezen of op de computer een spelletje spelen. Ze krijgen elke dag behoorlijk wat huiswerk, waaronder ook via de computer. Op deze sites werken ze veel, hebben ze hun eigen account en krijgen gepersonaliseerd huiswerk: http://alearningjourney.com en http://www.sparklemaths.com. Daarnaast werken ze aan een eigen klas website met filmpjes en een blog. Computers en boeken spelen hier een heel belangrijke rol in de klas en in de bibliotheek staan vanaf dit jaar 20 splinternieuwe Macs te blinken.
Daarnaast werd aan de ouders gevraagd om de meisjes stilaan te voorzien van een deodorant-roll-on en hen wat voor te lichten over de lichaamsveranderingen die dit jaar wellicht zullen optreden :-)

Luna heeft een nieuwe juf, die ook heel gemotiveerd is. Er zijn wiskunde-groepjes gemaakt (nog geen idee in hetwelke zij zit) en taal is ook heel belangrijk. Spelling en ook public speaking, daar wordt veel aandacht aan besteed. Ze heeft 4 keer per week huiswerk (soms elke dag 20 minuten) en dat vind ik wel veel. Maar Luna wil alleen maar werken en vindt het geweldig. Ze krijgen ook Italiaans, sport, wetenschap en kunstvakken. Ook een goed gevuld programma dus. En ook hier zeker 10 computers in de klas waar veel op wordt gewerkt.
De Engelse bijlessen voor haar en Rune zijn intussen afgeschaft 'omdat ze te goed zijn geworden'. Met andere woorden, ze blijken allebei mee te kunnen met de klas. Chapeau, zeg ik!

Senne heeft het moeilijker. Hij heeft zonder twijfel de beste juf en hij heeft ze nodig. Ze is geduldig, heeft de kinderen lief, maar is streng en staat erop dat er goed gedrag wordt getoond en dat iedereen leert zich aan de regeltjes te houden. En dat is, zoals geweten, bij Senne een heikel punt. Hij zit momenteel nog in de test-fase: hoever kan ik gaan? Maar het zal niet lang duren, denk ik. Hij heeft al enkele dingen uitgespookt (zoals ik heb boterhammen bij, maar nu heb ik zin in pizza, dus ga ik gewoon pizza halen, met een smoes zal het wel lukken) maar hij is jammerlijk betrapt en heeft een stevige bolwassing gekregen, zowel van ons als van de juf. Daarnaast heeft hij een enorm probleem met lezen en schrijven, blijkbaar heeft vorig jaar de nadruk gelegen op Engels leren spreken en de rest is wat achtergebleven. Maar nu is hij het zwakst in de klas wat betreft lezen en schrijven. En elke dag opnieuw, onder andere bij het huiswerk, merken we dat die onkunde een enorme rol speelt. Om alles wat te verdoezelen en om niet te moeten tonen dat het moeilijk is, gaat hij op school en thuis dan maar de leukerd uithangen en gaat hij andere dingen doen, die op dat moment niet gewenst zijn. Nog veel werk, dus. En veel geduld, want hij heeft de neiging om zijn falen niet te willen toegeven en dan maar gewoon op te geven. En hij wil lezen als er prentjes bij staan, want dan wordt de zin eronder uitgebeeld en gaat het wel vlot. Soms moet ik vragen welke letters er staan en heeft hij zelfs daar moeite mee. En begin ik te denken dat er andere problemen zijn. We houden het alleszins allemaal in het oog en werken elke dag hard, zowel thuis als in de klas. Hopelijk krijgt hij vlug een beetje meer zelfvertrouwen, want hij weet dat hij de zwakste is en voor zijn gevoelig zieltje is dat niet goed. Er zijn al menige traantjes gevloeid... Een troost: de juf vindt hem geweldig lief en is heel begrijpend. Leve goeie juffen, boe voor de slechte, zoals die van vorig jaar...

Al bij al hebben we een heel goed gevoel over de school, het is er soms streng, maar de kinderen zijn beleefd, hebben respect voor de leraars en voor elkaar. Ze krijgen veel mogelijkheden, doen leuke dingen en leren goed. En zelf gaan ze heel graag naar school. Fantastisch toch?

3 opmerkingen:

  1. Zeer fantastisch! Als het zo doorgaat willen jullie hier net zoals wij nooit meer weg... :-)

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waren ook zeer goed te spreken over St Ives North.
    Welke juffen hebben ze? Vindt Judith leuk om te weten.
    groetjes Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow leuk zeg zo een goede juffen!!! Go go go en zoals Tom zegt wie weet willen jullie blijven;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne