donderdag 7 februari 2008

Boos, razend, ziedend

Zelden zo boos geweest. Eerst op iemand anders en dan op mezelf.

Weet je nog, dat stress-konijn-pediatrisch-tandarts-geval? Dat ons hier ook al had geërgerd? En toen?
Ik, weer maar eens te goed, ging madam nog een kans geven. Senne moest dinsdag op controle. Dat zou allemaal wel meevallen. Dacht ik.
We zijn er, mevrouw kijkt naar zijn tanden en Senne is rustig, zoals altijd als hij iets medisch moet ondergaan. Ze ontdekt toch een gaatje en stelt voor het dan en daar te vullen, zonder verdoving zou dat moeten kunnen. Senne had wel al eens gezegd dat die tand pijn deed, dus het was toch een gevoelig plekje. Ze begint eraan en op een bepaald moment brengt Senne zijn hand naar boven als teken dat het een beetje pijn doet, zonder geluid. Mevrouw wordt dadelijk boos en zegt dat hij echt moet ophouden met te bewegen, want dat ze zo niet kan werken. Ik reageer en zeg dat hij gewoon wil aangeven dat het pijn doet. Mevrouw vliegt uit tegen mij, begint haast te wenen en zegt dat dat absoluut niet kan, zij zou hem nooit pijn doen, eigenlijk zou ze nooit aan zoiets beginnen bij hem, hij is te bewegelijk en daarbij, kinderen van 6 moeten in slaap gedaan worden voor zoiets. Dat is er teveel aan. Ik leg vriendelijk uit dat er niets mis is met haar, dat wij haar niet beschuldigen van het een of ander, dat een kind pijn kan hebben en het ook mag zeggen, en dat mijn zoon niet zou liegen. Ik vraag daarop aan Senne of het pijn deed en hij knikt zachtjes terwijl er een traan over z'n wang rolt. Ik ontplof vanbinnen, maar hou me kalm. Ik vraag of ze een tijdelijke oplossing kan bedenken.
Intussen staan de twee meisjes aan de deur, die zijn afgekomen op de commotie. Mevrouw roept luidkeels dat ze in de wachtzaal moeten gaan zitten. Ze zegt dat ze Senne's tand tijdelijk zal vullen en dat we daarna terug moeten komen om de tand met verdoving te laten vullen. Ik reageer enkel met OK en stel Senne wat gerust. Mevrouw laat me ook verstaan dat ik Senne zijn tanden moet laten poetsen met kindertandpasta en niet met die van ons. Daarop reageer ik alleen met een raar oog. En ze zegt dat Senne tanden heeft die heel gevoelig zijn en dat ze extra beschermd moeten worden. Daarop geeft ze me nog een speciaal zalfje. Ik zeg thanks, beleefd als ik ben. 5 minuten later heb ik betaald en ben ik buiten met de kinderen.
Allerlei lelijke dingen ontsnappen mij. De kinderen kijken naar mij, zo hebben ze hun mama nog nooit gezien. Ik wil terug naar binnen lopen om het haar nog eens allemaal goed te gaan vertellen, maar ik beheers mij. Maar ik ben razend, woedend, ziedend, over de manier waarop zij mijn (en waarschijnlijk ook andere) kinderen behandelt. In mijn hoofd heb ik een brief van 53 bladzijden geschreven over haar onkunde en onbekwaamheid als kinder-tandarts.
Ik ben boos op mezelf. Om mijn gebrek aan assertiviteit, ik ben niet assertief genoeg geweest, ik heb mezelf weer maar eens laten doen, heb mijn kinderen niet genoeg verdedigd. Ik kan geen ruzie maken. Mijn hele avond is verprutst, ik huil, roep en kruip om half 10 in bed. Ocharme, mijn huisgenoten, gewoon door dat stomme mens.
Weeral.

En nu, nu ben ik nog aan het broeden. Wat ga ik doen, een brief schrijven? Haar laten weten dat ze absoluut niet geschikt is voor het beroep? Of niets doen? Niet meer reageren en gewoon wegblijven? Ik ben er nog niet uit, ik kan niet lang meer wachten. Heeft iemand goede raad?

8 opmerkingen:

  1. Dag Anne,

    Ik ben niet op de hoogte van alle gebeurtenissen maar vandaag kwam ik nog eens op je blog kijken en toen ik deze post las, werd ik ook een beetje boos. Helaas kon ik mezelf wel wat herkennen...
    Ga eens langs en maak haar op een kalme en rustige manier duidelijk dat je vindt dat dit niet kan en dat je hierom niet meer terugkomt bij haar. Blijf er niet mee zitten want dan blijf je het gevoel hebben dat je niet assertief genoeg bent geweest. Hoewel jij je wel beter hebt gedragen dan haar! Haar gedrag is er echt wel over!
    Vergeet niet haar aan te spreken met "stomme trut" want dat verstaat ze toch niet! :o)

    Groetjes
    Ines
    (van bram, ines, helena en ella in australië)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een rotgevoel is dat, om het idee te hebben dat je je kidneren niet genoeg hebt verdedigt. Ik zou een brief schrijven waarin je vertelt dat je afziet van een verder samenzijn en waarin je heel duidelijk en stelselmatig je redenen opgeeft. Het is altijd makkelijker om dat soort dingen op papier te doen, want 'live' ga je sneller verkeerde dingen zeggen of juist niet zeggen die je wilde en dan hou je er alsnog een gefrustreerd gevoel aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anne,

    Heb je al een idee naar welke andere tandarts je kan gaan dan deze? Zo ja, ga dan eens een hartig woordje met haar spreken en vertel haar van haar onkunde om met kinderen om te gaan!

    veel succes,
    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bellen en vooraleer je afgekoeld bent een klachtenbrief schrijven naar de Australian Dental Association. Ik zou zelfs een melktandje bij de post doen...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Dental_Association

    broer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap niet hoe dat mens zich kindertandarts durft te noemen, belachelijk, en dan ook nog zonder verdoving willen vullen!! Ga aub naar Stephen Iredale in Pymble, supergoeie tandarts, Judith was ook panisch, maar ging er heel graag heen! Ook ik heb enige traumatische ervaringen, door schooltandartsen en hij was echt een verademing. Zelf het verdoven is PIJNLOOS!!!!! EN LAAT DIE MUTS IN DE MODDER ZAKKEN!!!
    Liefs Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Anne,

    Is dat diezelfde dame als tevoren met Ruuntje?In dat geval zou ik de raad van Henriette volgen maar ook zoals Wikke suggereert een briefje
    schrijven.Dat zeg ik, omdat ik mezelf kennende, weet hoe ik in een mondeling onderhoud met die dame zou te keer gaan en dan wellicht de verstandige dingen zou vergeten te zeggen,die hier moeten gezegd worden
    Een dikke speciale zoen voor Senne om hem wat te troosten en ook aan
    de meisjes natuurlijk,
    Groetjes
    Opa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh jee, wat een hoop gedoe zeg. Ik zou ook razend zijn!! Maakt niet uit wat je doet, maar doe iets, schrijven is - inderdaad wat Wikke zegt - wellicht beter, want op die manier kan je nadenken over wat je wilt zeggen en het tien keer wijzigen, het aan Filip laten lezen (of aan mij als je wilt ;-)) enzovoorts. Maar ik zou het niet laten zitten. Echt niet. En mocht je nog een andere tandarts willen: Tim Freeman in Pymble. Super aardige man, heeft een Franse vrouw en veel expats als patient. Is het geduld zelve met kinderen. Mijn kids gaan er met plezier naartoe. Dat vind ik ook wel wat zeggen hoor. Zelfs Teun... Sterkte... Liefs, Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Anne, Inn hier (kan alleen "anoniem" reageren)
    Ik zou eens contact opnemen met de tandarts die je heeft doorverwezen naar de "kinder-tandarts" en zeggen wat er nu al voor de tweede (of derde) keer gebeurd is. Misschien lucht dat je al op.
    Wat dat assertief zijn betreft, ik zou net hetzelfde reageren en me nadien ook verschrikkelijk opvreten en in gedachten honderd brieven sturen en nog één naar alle kranten ook, maar in de praktijk bezinkt het uiteindelijk zonder dat ik enige actie heb ondernomen.
    Je weet: wij kennen een fantastische tandarts in Chatswood (hoewel die bij Willem natuurlijk ook alleen onder algemene narcose heeft gewerkt dus misschien "presteert" hij met een wakker kind ook niet zo goed). In ieder geval heeft hij perfecte manieren en ook zelf kinderen (dat kan ook al helpen).

    Groetjes en als ik de tandartsenpraktijk mee moet gaan bezetten, laat maar weten.

    inn

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne