dinsdag 1 april 2008

Bloggen in Vlaanderen (2)

Vervolg van de Wijvenweek

3. Mannen
Ik heb er goed over nagedacht.

6. Wat mannen niet begrijpen
Hoe vrouwenhersens in elkaar zitten, vrouwelijke hormonenhuishouding en vrouwelijke tegenstrijdigheden.

't Is hopeloos. Maar we zullen het ermee moeten doen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mijn man en van mannen in het algemeen. Ze hebben hun functie. Ze kunnen nuttig zijn, vriendelijk, liefdevol en grappig. Maar evengoed ergeren ze mij soms blauw.
En eigenlijk is dat niet helemaal eerlijk, we moeten iets verdraagzamer zijn. Het is nu eenmaal een feit dat zij de wereld en de dingen erin niet zien zoals wij. De kunst is om de twee visies te begrijpen en ze te verzoenen.
Ik vrees dat het een eeuwige strijd zal zijn.

Emotionele gelijkheid tussen man en vrouw, volgens mij bestaat het niet.
Financiële gelijkheid, gelijke kansen en die dingen, dat is weer een andere kwestie, daar mag zelfs geen twijfel over bestaan.

Ik heb (een beetje) gezegd. Indien u meer wil weten over mijn visie op mannen, gelieve een afspraak te maken.

7. Vrij onderwerp
Ik dacht, laat ik eens schrijven over de dagelijkse vraag: 'wat eten we vandaag?'

Tegen een uur of 4 komt de vraag op en dan ga ik al eens kijken in de koelkast. Maar dat is eigenlijk al te laat, zeker als ik dan vaststel dat er niets in huis is. Ik heb meestal geen zin om met de fiets naar de winkel te rijden, met de drie kinderen erbij en wachten tot Filip thuis is voor de auto, is meestal te laat.
Ik heb wel een aantal klassiekers, waaronder spaghetti, dat is vlug klaar en iedereen vindt dat wel lekker. Voor de klassiekers heb ik meestal alles in huis. Bij goed weer grijpen we vaak terug naar BBQ, ook altijd een hit. Ikzelf hou van sla of rauwe spinazie met van alles in (feta-kaas, kerstomaatjes, pine-nootjes, ...). Luna zweert bij macaroni, maar ze is de enige, dus dat komt niet vaak op tafel. Rune maakt graag koude schotel en Senne wil liefst Pizza of pasta. Filip is nogal flexibel, maar het moet gezond zijn, zonder room of vetstoffen, met groenten en een klein stukje vlees, gevogelte of vis. Gisteren aten we bruine rijst met tijgergarnalen, tonijn, mais en doperwtjes en dat viel wel in de smaak. Tegenwoordig eten we ook linzen en zoete aardappel en bijna altijd look (wij moeten echt bekend staan als de stink-familie :-)). Het zijn bijna altijd moment-ideeën, die opborrelen om half zes 's avonds.

Ik moet dringend terug in mijn boekskes kijken en een 4-dagen menu opstellen. Dat is toch zoveel gemakkelijker: je beslist op een bepaalde dag wat er de volgende dagen zal gegeten worden, je doet alle boodschappen en klaar is kees. Geen hersenbrekers meer, geen gezoek in kasten en koelkast op zoek naar iets eetbaars.
Dan mag er natuurlijk niets misgaan en moet ik goed plannen, en als we lasagne eten moet het winters of herfstig weer zijn, anders krijg ik commentaar. Te kinderlijk? (kip met appelmoes, vb) Commentaar (van alle 4!) Te Vlaamse kost-ig? Inderdaad...
We kunnen geen gebruik maken van school- en bedrijfsrestaurants, het gezonde, gevarieerde eten moet echt van hier in huis komen. Soms gaan we eens voor Chinees, maar dat is nooit echt lekker en ook behoorlijk duur. Frietkoten zijn onbestaand en ander fast-food is wat het is: fast food, niet gezond en dikwijls niet eens lekker.

Maar soms heb ik er dus ECHT geen zin in, elke dag iets nieuws verzinnen. Ik zal de hits ook eens gewoon opschrijven en dan kan ik daar makkelijker naar teruggrijpen.
Organisatie, weeral, zeker?

4 opmerkingen:

  1. Hoi Anne,
    Ik heb een geweldig Australisch kookboek, Australian Family Favourites. Een absolute aanrader, makkelijke en lekkere recepten, kindvriendelijk en erg Australisch (dus wel hier en daar met een flinke scheut cream...)
    Groeten, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Is voor een afspraak voor uw visie op mannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk geschreven weer, ik heb genoten.
    Da's niet mis wat daar op tafel staat! Een restaurant doet er niet voor onder.
    Liefs Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk geschreven weer, ik heb genoten.
    Da's niet mis wat daar op tafel staat! Een restaurant doet er niet voor onder.
    Liefs Henriette

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne