woensdag 19 maart 2008

Na 1 jaar

Dingen die ik echt ga missen als we naar België terugkeren :

- De overweldigende natuur
Echt, nooit zo'n 'dramatische' stranden gezien, zo'n vergezichten en prachtige plekjes. En allemaal dicht bij huis. 5 minuten rijden en we bevinden ons in een nationaal park, rustig, mooi, met beestjes en leuke bloemen en planten die je in België alleen in de huiskamer vindt. Een uur rijden en we zijn in de bergen. een half uur rijden en we zijn op het strand.

- Waarschijnlijk toch het weer
Hoewel het hier dus maanden abnormaal veel heeft geregend krijgen we nu al 2 weken prachtig weer: warm, zon, geen wolkje aan de lucht (maar eigenlijk ook niet 'normaal', dus moeten we daar eigenlijk over zwijgen. Aan de andere kant, is ergens ter wereld het weer wel normaal de laatste jaren?). Het warme weer blijft niet duren, de winter is op komst dus de temperaturen zullen ook gevoelig zakken. Maar koud vind ik niet erg, zolang de zon maar schijnt... en daar krijgen we hier toch meer van dan in ons grijs Belgenlandje.

- Propere straten
geen hondendrollen, weinig afval, bijna geen sigarettepeuken, nergens! Heerlijk, is dat. Maar dus ook op elke hoek een vuilnisbak, die nooit overloopt.

- De openingsuren van de grootwarenhuizen
van 7 uur 's morgens tot 12 u 's nachts. Op zondag tot 21u. Ik vind dat dus geweldige uren.

- Gezin-tijd samen/gezins-weekends, maar dat heeft uiteraard niets te maken met Australie/Sydney

- Overal WC's, tafels en banken
Vooral de wc's, gewoon zalig. Iemand moet plassen? Gegarandeerd dat er binnen een straal van 100 m openbare, PROPERE wc's zijn.

- Picknick plaatsen met gratis gas-BBQ's
Altijd wel ergens een leuk plaatsje om samen te komen met vrienden.

5 Mythes doorbroken

- Het is hier altijd mooi weer
Mooi niet!

- Vriendelijke, hartelijke mensen, nemen je direct op in je vriendenkring
Volgens mij geldt dat alleen als je een rugzak op je rug hebt en stapschoenen draagt.
Vriendelijk, OK, in de zin van beleefd. Maar daar stopt het dan. Althans hier in Sydney.

- Dit is een sportief land
hmmm, er wordt veel sport gedaan, maar volgens mij niet meer dan bij ons. Er zijn alleszins veel meer mensen met overgewicht hier.

- Land van de kangoeroes en koala's
Inderdaad, maar toch niet aan deze kant van het land. Hier zitten alleen possums en kakatoes, die enorm veel lawaai maken.

- Australië is een rijk land
Ook eerder niet, de mensen moeten hier (Sydney) serieus krabben om rond te komen. Er is veel armoede (weliswaar mooi verstopt achter de ramen) en heel erg veel mensen leven op krediet.
Anderzijds zien wij huizen om van te duizelen, in streken waar volgens ons de rijken der aarde leven. Gisteren was er nog een item op het nieuws dat wonen in Sydney duurder is dan wonen in New York (het ging dan wel over de prijs van de huizen). Wij vragen ons elke dag af hoe de mensen het hier allemaal betalen...

Ongetwijfeld kunnen mijn mede Sydneysiders hier nog het een en ander aan toevoegen.

1 opmerking:

  1. Oh ja, hier kan ik een en ander aan toevoegen.... heb je even?? De Aussies mogen dan laid-back zijn, hun regels/wetten zijn dat geenszins.
    Wat zal ik niet missen als ik hier wegga? Het moeten voorzwemmen om van een glijbaan te mogen in een openbaar zwembad.. het dragen van een fietshelm (oké: ik smokkel, ik draag m toch niet haha).. het bijna alles met de auto moeten doen... het vochtige klimaat en alles wat daarbij komt kijken... etc. etc. etc.
    Heerlijk om even bij je te spuien! :-)
    Binnenkort weer koffie?
    Liefs, Eveline

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne