woensdag 8 augustus 2007

OC

Ik ben gisteren voor het eerst naar het Oudercomité van de school gegaan.
Mijn licht eens gaan opsteken. Ik heb de indruk dat alles nogal vlot verloopt in de school en dat alles goed georganiseerd is, maar ik had toch een paar dingen te zeggen.
Toevallig waren daar gisteren 2 mensen van de lokale scoutsbeweging die een woordje uitleg kwamen geven. Scouts wordt niet georganiseerd zoals in België, hier ga je op donderdagavond van 6u30 tot 7u30 en de leiders zijn een man van in de 60 en een mama van rond de 40. Die mensen doen dat ongetwijfeld voortreffelijk maar wij zijn het anders gewoon. Enfin, we gaan donderdag toch eens kijken.
Daarna ging het OC van start, het was intussen 20u30. Alle puntjes werden overlopen als een sneltrein, het financieel rapport werd voorgelezen (er staat 68.000$ op de bankrekening van het OC!!!!!! Daarmee worden nieuwe borden gekocht, blinden voor in de leraarskamer, een nieuwe grasmachine, enz. Er is hier blijkbaar weinig subsidie van de overheid en het geld dat het OC bijeenhaalt (er zijn hier continu fundraising events), komt rechtstreeks van de ouders), de werkgroepen en de directie brachten verslag uit en dat was het dan. Het was 21u16. Niets speciaals te melden en iedereen maakte aanstalte om te vertrekken. Ik kon nog net iets zeggen. Ik heb een fruit-dag geïntroduceerd, in navolging van De Gobbel, want ik vind dat een super initiatief. Hier is er canteen op maandag, woensdag en vrijdag. Ik ben maandag eens gaan helpen in de canteen, -kwestie van eens onder de mensen te komen- en ik heb er mijn gedacht over. Al het eten dat verkocht wordt, is goedgekeurd door de 'canteen-association': snoep, ijs, chips, pizza, worstenbroodjes, ... En het is zogezegd 'gezond voedsel'. Geen wonder dat obesitas ook hier, ondanks alle sport, een heel groot probleem is. (De kinderen krijgen briefjes mee om te stimuleren dat je je eigen groenten kweekt en opeet!)
Onze kinderen krijgen ook soms chips en koekjes en snoep, maar ik probeer er toch op te letten dat er gezond gegeten wordt hier in huis. En als er gesnoept wordt, probeer ik de kleurstoffen te vermijden, want daar worden onze kinderen helemaal hyper van. En er is altijd fruit in huis. Enkel Luna moet voorgesneden stukjes fruit voorgeschoteld krijgen, want zelf zal ze geen appel nemen.

Vandaar dat ik heb gevraagd om op dinsdag of donderdag een fruitdag in te voeren. Iedereen was voor, dus dat was een goeie start, we zullen zien wat het wordt.

Ik was terug thuis om 21u45. Iets vroeger dan een OC-avond in België :-)

3 opmerkingen:

  1. Ik probeer hier in huis ook altijd op gezond eten te letten. Liever wat rozijntjes, rijstwafels of fruit tussendoor dan snoep, en als ze snoepen, dan liefst inderdaad niet van die volgekleurstofde rommel. Ons kantine-eten ziet er iets beter uit dan dat van jullie, geloof ik. De frieten en chips zijn van het menu af, en zijn vervangen door soepstengels en rijst met soy sauce. Maarreh...ben je hier al wel eens op een verjaardagsfeestje geweest? Echt niet meer normaal hoeveel er dan gesnoept wordt. Chocola, taart, chips...en dan ook nog een lollybag mee. Onze kindern komen er altijd helemaal hyper vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoezo, hebben ze daar dan geen " kwadraat" of iets in dien aard?

    groetjes

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dirk: ik heb al gezocht maar nog niets gevonden hier dichtbij. Daarbij, ik denk dat ik daar maar heel alleen zou zitten!
    Het enige wat ik wel al heb gevonden, is het Belgisch café en dat zit wel snor. Er is alleen verschrikkelijk veel lawaai... van al die Australiërs, maar je kan er wel een trapisteke drinken, of een goed kriekse. Je moet wel een hele dikke portemonee hebben!

    Leve het Kwadraat!

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne