(Maar ik zal ze in stukjes schrijven, want anders kom ik met drie dagen niet toe).
We beginnen direct met een geweldige:
10 dingen waar
1. Als absolute hoogtepunt: het verkeer/het verkeersbeleid
Het is een echte ramp hier. Om te beginnen rijden ze hier allemaal aan de verkeerde kant. Dat is op zich al een slecht begin, en gevaarlijk op de koop toe. Gelukkig doet iedereen mee, dat scheelt. De wegen zijn heel slecht aangelegd. Een Highway is hier een drukke, dubbele, smalle drievaks-baan, waar de grootste vrachtwagens ooit gezien, sommige met twee aanhangwagens (dus drie stukken), over de wegen daveren. En die mannen hebben er geen schrik van, die steken met gemak een klein prutsautooke voorbij alsof het niets is.
De Pacific Highway, die wij kunnen nemen om deze kant uit te komen, kan je nog het best vergelijken met een steenweg van bij ons, die verschillende gemeentes doorkruist op weg naar het Noorden. (Maar in Vlaanderen zijn ze toch weer alle steenwegen veiliger aan het maken, met fietspaden, brede voetpaden en traag verkeer. Daar zijn we hier nog ver van af). Langs die wegen wonen mensen in mooie, grote huizen. Die komen met hun auto van hun geleeg en komen terecht op een autostrade. Dat lijkt mij al elke dag een uitdaging van het lot. In de dorpscentra mag er altijd geparkeerd worden, want ontelbare kleine winkeltjes en restaurants liggen langs de kant van de weg. Dus je vindt eindelijk een parkeerplaats, je moet links achteruit parkeren (al dat verkeer moet dan stoppen of steekt elkaar in razernij voorbij) en dan moet je uitstappen langs de rechterkant, terwijl bussen en zwaar verkeer voorbij razen...
Tussen 8u 's avonds en 6u 's morgens (of zoiets) mogen er ook wagens geparkeerd staan aan de kant van de weg waar geen winkels zijn. Dat wil zeggen dat tijdens de donkere uren het linker rijvak wordt ingenomen door een stilstaande wagen hier en daar. Dus stel je voor: het regent met bakken, je rijdt 's avonds naar huis van een leuk feestje, nog helemaal vrolijk (of soms zelfs tè). Je rijdt links, want dat moet hier, en opeens duikt daar een auto op die stilstaat. Ontelbare slipsporen staan hier op de wegen! Op die grote wegen staan ook om de haverklap lichten, wat maakt dat de drukste invalswegen van en naar de stad de rottigste zijn om op te rijden. Ze maken hier wel degelijk echte autostrades, zoals bij ons, maar dat zijn dan tolwegen en die worden daardoor uiteraard minder gebruikt.
Als je de grote wegen verlaat, kom je in woonzones terecht. In de hoofdstraten zijn meestal voetpaden, maar geen fietspaden. In onze straat is er maar aan 1 kant een voetpad. Er zijn wel rustigere buurten en doodlopende straten waar het wel goed is om wonen, maar zonder auto kom je dan nergens. De straatverlichting kan je nog het best vergelijken met een zaklampeke dat wij vroeger meenamen op kamp en waarvan de batterijkes het al een beetje laten afweten.
Stelt dus niets voor. Af en toe een lamp, maar dat is het dan. Vanuit de ruimte is Australië 's nachts donker. Milieugewijs heb ik hier niets tegen, verkeersgewijs is het toch een pak veiliger rijden als de weg verlicht is ... da's dus een moeilijke.
De verkeersregels zijn over het algemeen nogal duidelijk, maar af en toe zijn er van die dingen waar je kop noch staart aan krijgt. Zo zijn er in de woonbuurten geregeld ronde punten aangelegd. Het heeft enkele maanden geduurd voor we door hadden hoe je die moet oversteken.
Eerst en vooral moet de pinker aangeven naar waar je wil, rechts, links of zonder pinken, dan ga je rechtdoor. Dus niet vergeten, anders krijg je een dikke toeter in je oor geblazen. Komen er enkele auto's samen aan het ronde punt, geldt VOORRANG VAN RECHTS (dus de auto die van rechts komt, mag het eerst het ronde punt over)! Komaan, zeg, over verwarring gesproken...
Door oranje rijden is hier een nationale sport, ze blijven gaan tot ze eigenlijk door rood zijn gereden en geen haan die ernaar kraait.
Politie? Als we die op straat zien, is dat een evenement! Kijk daar, politie! Oh, mama, zien die er zò uit?
Flitspalen komen hier ook sporadisch voor, Filip passeert er elke dag naar het werk eentje. Of ze fatsoenlijk werken, is nog de vraag.
Fietsen op straat is eigenlijk het lot tarten. Fietshelmen zijn verplicht (ik heb er nog altijd geen, want wegens het ontbreken van blauw op straat heb ik nog niet de behoefte gevoeld om er één te gaan kopen). Ik verwacht wèl op een dag een politieman aan mijn deur te krijgen, getipt door één van mijn klik-buren, die mij dikwijls ziet vertrekken zonder hoofddeksel. Ach, fietsen is hier ook zo vermoeiend wegens de bergop/bergaf-en, dus echt ver kan ik toch niet met mijn stadsfietske. De werkmannen die ik passeer, als ik terugkom van de winkel, met mijn fietszakken vol, een dikke rugzak met een prei eruit en aan elke kant van mijn stuur nog 3 zakken van de Woollie, beleven wel altijd de tijd van hun leven als ze mij zien, en laten mij dat ook elke keer weer weten. Ik zal het maar grappig vinden...
Onze kinderen gaan met de fiets naar de scouts en kunnen rekenen op bewondering en jaloerse blikken bij aankomst en vertrek. Fietsen is voor kinderen hier immers een activiteit, zoals naar de film gaan. Niet elk kind heeft een fiets, laat staan dat ze ook kùnnen fietsen. Ook worden we onderweg soms aangesproken. Maar ze vallen dan ook wel op: alle drie een fluo vestje, een goeie fiets, lichten en een flashy helm. In hun geval wil ik het lot liever niet uitdagen...
Maar hetgeen waar ik me het meest aan erger, is het verkeersgeluid. Ik denk dat ik hypergevoelige trekjes heb, want lawaai, daar kan ik echt niet tegen. Om een of andere reden zijn de auto's hier luider. Ik veronderstel dat dat door de zware motoren komt. We zijn natuurlijk in Australië, waar veel mensen een 4X4 hebben om in de bush te gaan rijden - wat ze uiteraard nooit doen, want daar zitten vieze beesten. En geluidsabsorberende bestrating hebben ze
Verkeersdeskundigen der lage landen: allen hierheen!
Hier moet ik toch even op reageren. Schrijf ajb niet over Australie als je het alleen over Sydney heb. Sydney is Sydney en is op zeer veel vlakken niet representatief voor de rest van de prachtige land. Kom gerust eens kijken in Adelaide. Van verkeersproblemen hebben ze hier nog nooit gehoord. En hier wonen 1,2 miljoen mensen! Dat is hetzelfde als Brussel! Dus graag wat nuanceren in het vervolg. Don't take it personal, maar ik wou dit toch even verduidelijken. Voor de rest is je blog fantastisch om te volgen...
BeantwoordenVerwijderenGroeten uit Adelaide
Wat een kl.... Sydney, ik denk dat ik maar snel naar Engeland verhuis!
BeantwoordenVerwijderenOok ik wil me bij Tom & co. aansluiten. In Toowoomba (met 120 000 inwoners) hebben we van dit soort drukte-praktijken nauwelijks last. Aan de ronde punten wen je na een tijdje wel (en dan lijken ze zelfs logisch), maar ik moet toegeven dat we hier ook af en toe IDIOOT! roepen tegen een passerende opgepompte auto.
BeantwoordenVerwijderenIk kan trouwens aannemen dat jullie kinderen met hun fietsen een attractie vormen. Ook hier wordt door de meeste mensen nauwelijks gefietst.
Groetjes,
Nele
Toevallig staat er vandaag iets in De Morgen dat hierbij aansluit. Zie http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/75392/2007/11/28/Gebruikers-ontevreden-over-Belgische-wegen.dhtml
BeantwoordenVerwijderenEn nu stop ik met reageren. ;-)
Groeten
Link knippen en plakken lukte niet zo goed. Vandaar toch maar artikeltje uit De Morgen hieronder...
BeantwoordenVerwijderenGebruikers ontevreden over Belgische wegen
België is het slechtste land qua werfsignalisatie, netheid van de wegen en kwaliteit van de wegverhardingen. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van de Europese Conferentie van de Wegdirecteurs (CEDR) bij 3.900 weggebruikers in 12 Europese landen.
Ook voor wegmarkeringen, de richtingaanduiding en de bewegwijzering in het verkeer en de beschikbaarheid van aanpasbare mededelingen op de borden langs de autosnelwegen scoren we met een voorlaatste plaats bijzonder slecht. Gelukkig doet België het op andere onderzochte fronten wel uitstekend. Zo hebben we van niemand lessen te leren wat de openbare verlichting betreft. (belga/dm)
@iedereen: ik heb het dus inderdaad over Sydney en wees gerust, over de verkeerssituatie in België zal ik in januari, na ons bezoek daar, een postje schrijven... en dat zal ook niet mooi zijn!
BeantwoordenVerwijderenoei, oei, wat gaat dat worden met mijn volgende postjes over Sydney? Misschien toch eerst een positief bericht? :-)
Ik wil ook nog even komen melden dat Perth ook reuze meevalt, ze noemen het hier al een file van maar liefst 2 kilometer als het wat langzamer (lees 70) rijd in de ochtend, alleen op dat stukje snelweg waar iedereen af moet om de stad in te gaan tijdens kantoortijd.
BeantwoordenVerwijderenEn ze hebben hier heuse fietspaden, weliswaar moet je goeie versnellingen hebben voor al die hellingen maar perfect.
Behalve dan die stukken dat je over de weg moet, dat is echt levensgevaarlijk, want heus, de automobilisten van West Australie zijn het slechts van het land volgens onderzoek, ze krijgen hun rijbewijs hier namelijk gratis, P bordje op de oude auto van moeders en rijden maar. En een fietser wordt niet als gelijkwaardig gezien, terwijl dat toch heus in de verkeersregeltjes staat, die ze waarschijnlijk ook niet gelezen hebben...
Vraag van Hanne: komt Sinterklaas helemaal tot in Australië? Ook op 6 december?
BeantwoordenVerwijderenkusjes,
Hélène
Toen ik met de campervan door Sydney reed, viel dat allemaal wel mee (zeker als je't vergelijkt met België). De straten zijn veeeeel breder en het principe van ronde punten vind ik schitterend daar. Ik kwam van een 36 uur lange reis direct in mijn campervan te zitten en moest dan nog eens links rijden ook (gelukkig was het een automatique).
BeantwoordenVerwijderenVandaag met mijn Nissantje naar Gent gereden in de gietende regen en (nu de laatste jaren veel vermeerderd) enorm veel verkeer, met van die dikke wagens die op 0,5 meter van gij rijden! Prijs je gelukkig daar!
'k vind het wel zeer plezant om jullie blog te volgen!
Beste Anne,
BeantwoordenVerwijderenIk ben niet zeker of ik je opmerking over de ronde punten goed
begrepen heb,maar als je bedoelt dat,als je eens op het ronde punt
bent,je met de pinklichten moet aangeven wanneer je dit ronde punt
gaat verlaten,dan dacht ik dat je dat bij ons ook moet doen.Er is wel bijna niemand die het doet,maar het zou mijns inziens
moeten.Ik doe het altijd en dan weet diegene die je volgt bij welke afrit je het ronde punt gaat verlaten.Of heb ik je verkeerd begrepen?Anders kom je in de situatie van het mopje over de Limburgers:in Limburg staat er aan het ronde punt een teken:einde rond punt!Voor het overige heb ik in Australië nooit met de wagen
gereden en kan ik dus niet oordelen,maar,zoals iemand reeds deed opmerken,wacht tot jullie in
België zijn.Wij rijden natuurlijk
nog altijd niet links maar heb je al bedacht dat het veel gemakkelijker is om voorrang van rechts te geven als je links rijdt,want dan zie je veel gemakkelijker als er iemand van rechts komt.Ik zal best met mijn bemerkingen stoppen,voor ze in
België ook links gaan rijden want
dan staat mijn stuur verkeerd!
Je ziet dat ik heb leren rijden bij het leger hé
Groetjes en tot weldra.
Marcel