dinsdag 6 november 2007

Melbourne Cup

Vandaag moet je (niet) in Melbourne zijn. In Flemington heeft het jaarlijkse Melbourne Cup Carnival plaats. Dé paardenrace der paardenraces. Het is één van de, zoniet het belangrijkste sportevenement van Australië. Alle Melbourne-iërs krijgen een dag verlof. Want dit kan en mag je niet missen, naar het schijnt. De stad wordt afgesloten voor een jaarlijkse parade en daarna trekt iedereen naar het paardenrace-circuit. Ongeveer 120.000 mensen zullen er vandaag opduiken. Er was even paniek toen een paar maanden geleden de paardengriep uitbrak en het heeft er lang naar uitgezien dat het evenement niet kon doorgaan, voor het eerst sinds 1840. Grote opluchting toen bleek dat de kust veilig was en alles gewoon kon doorgaan...

Vandaag worden in Melbourne letterlijk miljoenen dollars 'verspeeld'. Tijdens de weddenschappen, aan Champagne in overvloed en exclusieve maaltijden, aan evenementen naast de racebaan, maar vooral aan de uiterlijkheden van dames en heren aanwezigen. De boodschap is immers: 'gezien worden'. Er werden ongetwijfeld fortuinen besteed aan speciale outfits, dure schoenen en vooral extravagante hoeden. Hoe specialer, hoe liever ze het daar hebben. Myer en David Jones, de grootste mode-ketens hier, dingen naar de prijs voor 'beste outfit'. Er worden actrices en andere beroemdheden ingezet om om-ter-mooist te zijn. En als je geluk hebt, word je wel ergens uitgenodigd op een of andere lunch. Marketing-gewijs is dit de hemel op aarde...
Het is niet echt mijn ding, ik denk dat ik me behoorlijk ongemakkelijk zou voelen tussen de rich and famous, maar blijkbaar is het een hoogtepunt in een Australisch jaar. En volgens de liefhebbers is het 'so much fun!!'

De belangrijkste race wordt vanmiddag gereden. De trofee zelf is een 18-karaat gouden beker en is 80.000$ (= 50.000€) waard. Het is voor eigenaar, trainer, paard en jockey de ultieme Australische paardendroom om hier vandaag te winnen. Ik hou u op de hoogte.

1 opmerking:

  1. Gaat het nu om de paarden wedstrijd wie er wint, of om de hoeden parade wedstrijd.Zoi in ieder geval geen sport zijn voor mij!!! Groetjes van Geesje vanuit Nl je bent altijd welkom om een kijkje te nemen op mijn blog klik maar op mijn naam Geesje boven aan dit berichtje.

    BeantwoordenVerwijderen

Liever geen anonieme reacties, wij weten graag wie ons schrijft... Bedankt.
Anne